Motorblok

Ook het reviseren van volledige motorblokken hoort tot onze diensten. Hieronder vindt u een korte werkwijze die wij hanteren.

Werkwijze

De werkwijze is afhankelijk van het type motorblok.

Stappenplan

- Demonteren van alle onderdelen.
- Eventuele schade vaststellen.
- De reiniging gebeurt uitsluitend met erkende producten.
- Na het reinigen kan kleinere schade makkelijker vastgesteld worden.
- Slijtage ontstaat door de op- en neerwaartse beweging.
- Het gevolg is slijtage van de cilinder.
- De doormeter van de cilinder wordt in alle mogelijke richtingen afgelezen.
- Het blok wordt zeer precies ingesteld om zo de correcte boorlijn te bekomen.
- Het enkel boren van de cilinders is niet voldoende voor een goede werking van de zuiger en zijn veren.
- Hoonstenen voeren twee bewegingen tegelijk uit. (op- en neergaande + draaiende) op onze verticale hoonbank.
- Hierdoor ontstaat een kruisarcering, waarvan de hoek afhankelijk is van het desbetreffende blok.
- Deze stap is afhankelijk van vele factoren (snelheid, zijwaartse druk, materiaal van de stenen en materiaal van de blok.)
- Zodoende wordt de juiste eindmaat bekomen tot op één honderdste van een millimeter.
- Enkel indien slijtage te groot is ten opzichte van de grootst beschikbare overmaat van de zuiger.
- Cilindervoering of ook wel "liner" genoemd.
- Werkwijze afhankelijk van het soort blok.
- Indien ook het blok kromgetrokken is.
- Moet toegepast worden indien de krukas geslepen wordt en/of nieuwe hoofdlagers in gebruik worden genomen.
- Doel is het verkrijgen van een rechte rotatie-as.
- Veel eenvoudiger dan lijnboren.
- Enkel in specifieke gevallen mogelijk.
- Hoonstenen worden gebruikt als snijmateriaal.
 
 

Contacteer ons voor meer informatie

Wij nemen zo snel mogelijk contact met u op!


Contacteer ons →
Nederlands